[Fontos teendő] Az EU-beli politikai hirdetések megerősítése
A Google e-mailben is figyelmeztette a hirdetőket az új szabályokra, az üzenet tárgyában pedig a következő szöveg szerepelt: „[Fontos teendő] Az EU-beli politikai hirdetések megerősítése”. Ez sokak számára komoly intézkedésnek tűnhetett, de a gyakorlatban mindössze annyit jelentett, hogy a hirdetőknek a Google Ads felületén egyetlen kattintással kellett nyilatkozniuk a politikai hirdetésekhez kapcsolódó előírások elfogadásáról.
Miért fontos ez a téma a hirdetők számára? Mi változott 2025-ben?
2025-ben gyökeresen átalakult az online politikai hirdetések szabályozása Európában. Az Európai Unió új rendelete, a Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) szigorú átláthatósági és célzási szabályokat vezetett be.
A Google erre reagálva bejelentette, hogy kivonul az EU politikai hirdetési piacáról. 2025. szeptember 22-től kezdve a Google Ads rendszerében nem lehet új politikai hirdetéseket indítani, és a meglévő kampányok is leállításra kerülnek.
Miért döntött a Google politikai hirdetések tiltása mellett?
Az EU szigorú új szabályozása
- Kötelező címkézés: minden politikai hirdetésnek egyértelműen látszania kell.
- Finanszírozó feltüntetése: a támogató szervezet nevét nyilvánosságra kell hozni.
- Célzási logika bemutatása: világosan jelezni kell, kikhez jut el a hirdetés és miért.
- Dokumentációs kötelezettség: minden hirdetést és költséget archiválni kell.
A Google döntése
A Google szerint ezek a követelmények túlzott adminisztrációt és jogi kockázatot jelentenek, ezért egyszerűbb volt teljesen megszüntetni a politikai hirdetések lehetőségét az EU-ban.
Nem csak Magyarországon – az egész Európai Unióban tilos lett a Google Ads politikai hirdetések létrehozása.
Tehát nem országonkénti döntésről van szó, hanem uniós szintű tiltásról. Vagyis: ha valaki az EU bármely tagállamában (például Magyarországon, Németországban, Franciaországban stb.) szeretne politikai hirdetést indítani Google Ads-ben, azt már nem tudja megtenni.
AdsKezelés.hu tapasztalatok kispárti hirdetések és adó 1% felajánlás kampányok területén
Kispárti politikai kampányok
Az AdsKezelés.hu csapatának van tapasztalata kisebb pártok politikai hirdetéseinek készítésében. Ezen kampányok jellegzetessége, hogy a kampánystratégia szigorúan időszakhoz kötött, és a politikai üzenetek célzott megjelenítésére kell fókuszálni. A hirdetések kezelésében ilyenkor a legnagyobb kihívás a szűk időkeret és a fokozott verseny, ami gyakran felhajtja a licitárakat.
Adó 1% felajánlási kampányok
Szélesebb körben elterjedt hirdetéstípus az adó 1% felajánláshoz kapcsolódó kampányok menedzselése. Ezeknek sajátossága, hogy a kattintások után nincs közvetlenül mérhető konverzió, így nem lehet klasszikus megtérülés-alapú optimalizálással dolgozni. Ehelyett az adott időszak alatt a teljes költségkeretet el kell költeni, ami sokszor teljesen irreális kattintási árakhoz és licitekhez vezet, különösen a kampányidőszak hajrájában. Az ilyen jellegű kampányok kezelésének A/B tesztelési periódusa 1 év, tehát kiemelkedő eredményeket online marketinggel csak tapasztalt hirdetéskezelők best-practice alapján, és több éves együttműködéssel, folyamatos kísérletezéssel lehet elérni.